Terug naar overzicht

Samen stampen we harder’….maar wie betaalt het bonnetje?

Samen stampen we harder’….maar wie betaalt het bonnetje?

Naar aanleiding van berichtgeving in de media over Bol.com dochter Cycloon, dat stopt met pakketbezorging, publiceerde Professor in City Logistics Amsterdam University Walther Ploos van Amstel een interessante beschouwing over de pakketmarkt op LinkedIn. Daarin signaleert hij een marktontwikkeling waarbij nieuwe partijen het structureel niet redden, en hij somt er een heel rijtje starters bij op.



“Ze willen een lokaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms”, aldus Ploos van Amstel. En hij legt uit: “Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt? Parcls, Red Je Pakketje (Budbee), Local Heroes, Foodlogica en nu ook Cycloon gooiden de handdoek in de ring” aldus Ploos van Amstel.



Samen met meer dan 60 lokale, regionale en zelfstandige PacksPartners vormt Packs vanuit Leerdam een Benelux dekkend netwerk dat 7 dagen per week pakketzendingen maar ook pallets overnight en innight aflevert. “En dat inmiddels al bijna twintig jaar”, zegt Commercieel Directeur Rene Nijenbrinks van Packs, die de ontwikkelingen die Ploos van Amstel noemt, onderkent. Nijenbrinks: “Als je niet een ‘massieve mastodont’ bent, en Packs ís dat niet, dan moet je het vooral hebben van wat die massieve mastodonten níet kunnen of niet willen kunnen. Uit onderzoeken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en ook van Thuiswinkel.org blijkt dat tussen de 80% en 90% van de online kopers de online gekochte zending ook daadwerkelijk op het huisadres afgeleverd willen hebben. En dát is wat Packs doet. De ‘massieve mastodonten’ kiezen er echter voor, om voor hen bedrijfseconomische interessante redenen, om zendingen in pakketautomaten of in winkels af te leveren. Uit onderzoek blijkt dit ook nog eens helemaal niet duurzaam maar ze komen er mee weg, vooral omdat ze het niet van de ‘gun-factor’ moeten hebben maar vooral van de prijs, die vanwege de hoge aantallen en een betere stopdichtheid dan bij de ‘starters’, altijd lager kan zijn. En dáár klemt vooral de schoen voor de nieuwe innovatieve spelers: ‘Wie betaalt het bonnetje?’ en hoe lang is je financiële adem?’.



Packs moet het dus vooral hebben van het segment ‘special care’ – zendingen die door hun aard of vorm een andere behandeling nodig hebben – én van de lokale of regionale zichtbaarheid en gunfactor van haar PacksPartners met wie door klanten rechtstreeks gecommuniceerd kan worden. Zo levert Packs bijvoorbeeld de zendingen af op het gewenste adres, óók als de zending bij de eerste bezorgpoging niet, én niet bij buren, kan worden afgeleverd. Met Packs is thuisbezorgd dus ook écht Thuis Bezorgd en de online koper, of dat nu een consument of een bedrijf is, hoeft niet alsnog de deur uit, met alle milieu consequenties van dien. Ook voor Packs geldt dat het zich aan de geldende- en komende milieuwetgeving moet houden en werkt het al samen met bijvoorbeeld fietskoeriers.



Wat bij de innovatieve starters die Ploos van Amstel noemt volgens Packs vooral een probleem wordt, is, dat iets wat kán lang niet altijd gevraagd wordt, zoals bijvoorbeeld same-day leveringen. De markturgentie ontbreekt dan. En dat met name het marktvolume ontbreekt om  innovatie ook daadwerkelijk bedrijfseconomisch interessant (lees: winstgevend) uit te voeren. Duurzame en/of creatieve ‘oplossingen’ zijn veelal duurder en het lukt structureel al jaren niet om die hogere kostprijs aan de gebruikers door te belasten. Daar zorgt ook de prijspolitiek van de ‘massieve mastodonten’ wel voor die het met hun prijsbeleid in de pakketmarkt vooral voorzien hebben op het vinden van méér vooral makkelijke zendingen, hetgeen door een effectieve pakketmarktgroei van om en nabij de 0%, in de praktijk neer komt het afnemen van zendingen van ‘collega’ mastodonten met de traditionele negatieve prijsspiraal tot gevolg.



Waar de grote pakketdiensten dienstenpakket bovendien steeds verder versoberen biedt Packs die diensten juist wél aan. Marketing Directeur Gerdwin Lammers daar over: “Wij kunnen 7 dagen in de week óók op zondag afleveren, wij hebben een zondagavondsortering waardoor wij Benelux dekkend óók de weekendzendingen al op maandag kunnen afleveren, Packs en haar PacksPartners doen omruilzendingen of fust zendingen en wij bieden goede- en voordeliger oplossingen voor aangetekende postbezorging, een dienst die volgens zeggen binnen afzienbare tijd ingekrompen gaat worden door PostNL. Zendingen die handmatig gesorteerd moeten worden sorteren wij daadwerkelijk handmatig en ook bloemen- of plantenzendingen en cadeau zendingen zijn van harte welkom bij Packs.”



Nijenbrinks tot slot: “Het is zeker jammer dat Packs door Bol.com niet benaderd is om te praten over een samenwerking met Cycloon. Die suggestie, die ook Ploos van Amstel geeft, is zeker valide. De pakketbranche is immers hét schoolvoorbeeld van ‘Economy of Scale’ waarbij bundeling van krachten of volumes, of zoals Ploos van Amstel het zegt: ‘Wat stampen we hard’, zoden aan de dijk zet.”



 


 
 
Over Transport.nl

Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.

Maak nu gratis een account aan!