Preventief onderhoud en regelmatige controle van je hydraulisch systeem bespaart je veel kosten. Én het verlengt de levensduur van jouw schuifvloer.
De schuifvloer van K-Force wordt hydraulisch aangedreven. Controleer eenvoudig de essentiële onderdelen van jouw schuifvloertrailer en dus ook van de hydraulische installatie.
Een paar voorbeelden:
- vervang het oliefilter jaarlijks
- voorkom vervuilde olie en beschadigingen aan het systeem door gebruik van de juiste reinigingsmethode
- reinig de vloer regelmatig. Dan hoopt er geen vuil op. Dat betekent minder weerstand en dus onnodige slijtage. Je bespaart ook brandstof doordat de vloer minder hard werkt.
Voorkom vervuilde olie in het hydraulisch systeem
Het is erg belangrijk dat je de buitenzijde van de hydrauliektank nooit met een hogedrukreiniger afspuit. Gebruik een doek om de tank schoon te maken. Zo voorkom je dat er via de vuldop water in de olie terechtkomt. Als dat gebeurt, ontstaat er roestvorming en verliest de olie z’n smerende werking. Ook het oliefilter is een belangrijk onderdeel en dit moet je jaarlijks vervangen. Doe je dat niet, dan loop je kans op vervuiling en beschadigingen aan cilinders of ventielenblok. De lage kosten van een nieuw filter vallen in het niet bij die voor vervanging van beschadigde onderdelen.
Preventief onderhoud en regelmatige controle van je hydraulisch systeem bespaart je veel kosten. Én het verlengt de levensduur van jouw schuifvloer.
De schuifvloer van K-Force wordt hydraulisch aangedreven. Controleer eenvoudig de essentiële onderdelen van jouw schuifvloertrailer en dus ook van de hydraulische installatie.
Een paar voorbeelden:
- vervang het oliefilter jaarlijks
- voorkom vervuilde olie en beschadigingen aan het systeem door gebruik van de juiste reinigingsmethode
- reinig de vloer regelmatig. Dan hoopt er geen vuil op. Dat betekent minder weerstand en dus onnodige slijtage. Je bespaart ook brandstof doordat de vloer minder hard werkt.
Voorkom vervuilde olie in het hydraulisch systeem
Het is erg belangrijk dat je de buitenzijde van de hydrauliektank nooit met een hogedrukreiniger afspuit. Gebruik een doek om de tank schoon te maken. Zo voorkom je dat er via de vuldop water in de olie terechtkomt. Als dat gebeurt, ontstaat er roestvorming en verliest de olie z’n smerende werking. Ook het oliefilter is een belangrijk onderdeel en dit moet je jaarlijks vervangen. Doe je dat niet, dan loop je kans op vervuiling en beschadigingen aan cilinders of ventielenblok. De lage kosten van een nieuw filter vallen in het niet bij die voor
Een paar tips als je het oliefilter vervangt
- gebruik het voorgeschreven filter
- schakel de PTO altijd uit en plaats een opvangbakje onder het filter
- draai het oude filter linksom los en vang de olie op
- vet de rubberen O-ring in voor je het nieuwe filter monteert en smeer eventueel een beetje kopervet op het schroefdraad
- controleer het oliepeil. Moet er olie bij? Gebruik dan alleen de voorgeschreven olie!
Controleer de weerstand van je vloer met de manometer
De juiste oliedruk is erg belangrijk voor een correcte werking van het hydraulisch systeem. Je leest de oliedruk af op de manometer. Iedere K-Force heeft standaard een manometer. Je vindt deze op het ventielenblok aan de linkerzijde.
De oliedruk in het systeem worden bepaald door 2 belangrijke factoren:
- de weerstand van de vloer
- het gewicht van de lading
Voor een optimale werking van het systeem moet de oliedruk van een onbeladen trailer tussen de 30-60 bar zijn, afhankelijk van de leeftijd van het voertuig. De weerstand van de vloer bepaalt deze “onbeladen druk” en loopt op als de vloer (zwaar) vervuild is. Voor een goedwerkende vloer is er altijd voldoende druk nodig, maar deze mag ook niet té hoog zijn. Om het systeem te beveiligen is de maximale druk vastgesteld op 225 bar. Daarboven werkt de vloer niet meer. Door je vloer regelmatig op de juiste manier grondig te reinigen, voorkom je dat de druk met een beladen trailer te hoog wordt, de beveiliging van het systeem in werking treedt en je stil komt te staan.
Als jouw systeem een druk van bijvoorbeeld 40 bar in onbeladen toestand aangeeft, is er nog maximaal 185 bar over om je lading te lossen. Bij een zwaarbevuilde vloer met een druk van bijvoorbeeld 100 bar, blijft er nog maar 125 bar over. En dit kan te weinig zijn om je lading te lossen. Hou de oliedruk goed in de gaten en op een constant niveau door je vloer regelmatig te reinigen. Zo voorkom je te hoge weerstand, onnodige slijtage en onnodige kosten.
Autotransport
Binnenvaart
Containervervoer
Koeriersdienst
Logistiek
Luchtvaart
Occasions
Sleepvaart
Sloop en berging
Speciaal transport
Taxi
Treinvervoer
Verhuizingen
Wegtransport
Zeevervoer
Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.
Maak nu gratis een account aan!