Meer trucks van Volvo geschikt voor dieselalternatieven
Het aantal truckmodellen dat kan rijden op synthetische of biodiesel, is door Volvo Trucks
uitgebreid. Deze hernieuwbare brandstoffen bieden mogelijkheden voor klanten die de CO2-
uitstoot van transport hier en nu willen verlagen – en toch met de vertrouwde dieselmotor
willen blijven rijden.
Volvo Trucks breidt het truckaanbod uit dat geschikt is voor dieselalternatieven. Dit is opnieuw
een stap in lijn met de strategie van het bedrijf om de impact van trucks op het klimaat te
verminderen. De fabrikant heeft nu een van de breedste assortimenten hernieuwbare
brandstofopties in de industrie, waaronder biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en Bio-
LNG.
Alle dieselmotoren van Volvo Trucks waren al gecertificeerd voor HVO100. Dit is een
kwalitatieve biobrandstof die kan worden gemaakt van materialen zoals plantaardige oliën, maar
ook afvalproducten.
Naast HVO100, is nu ook een brede selectie motoren in de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16
geschikt voor het gebruik van biodiesel B100. Deze biobrandstof is voor enkele specifieke
toepassingen een alternatief voor diesel, vooral in landen waar HVO100 minder goed
verkrijgbaar is.
“Onze klanten vragen om oplossingen om hun CO2-uitstoot te verminderen en hernieuwbare
brandstoffen zijn een aantrekkelijke optie. Het is gewoon een efficiënte manier om de CO2-
uitstoot van transport hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product
Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. “Daarom investeren we niet alleen in toekomstige
technologieën, maar ook in oplossingen die het transport op korte termijn koolstofvrij maken”.
Tot 90% minder CO2-uitstoot
De CO2-reductie ‘van bron tot wiel’ door het gebruik van HVO ligt tussen 60 en 90% in
vergelijking met traditionele dieselbrandstof, afhankelijk van het type grondstof dat wordt
gebruikt om de brandstof te produceren. Bij biodiesel B100 ligt dit tussen 30% en 70%.
Volvo’s huidige aanbod van middelzware en zware trucks wordt tegenwoordig aangeboden met
aandrijflijnen die rijden op diesel, biodiesel, HVO, (bio-)gas en elektriciteit.
De verbrandingsmotor, aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, is een van de drie pijlers
in de decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks. De andere twee zijn batterij-elektrisch en
brandstofcel-elektrisch. Deze strategie ondersteunt de doelstelling van Volvo dat alle nieuwe
verkochte trucks in 2040 netto nul emissies moeten hebben.
Biodiesel - feiten
• Biodiesel is een niet-fossiele brandstof die wordt gewonnen uit plantaardige oliën
(bijvoorbeeld koolzaadolie) en is relatief eenvoudig te produceren.
• Biodiesel staat ook bekend als Fatty Acid Methyl Ester (FAME) volgens de norm
EN14214.
• Een biodiesel gecertificeerd truckmodel, voldoet aan de eisen voor Euro 6.
• De beschikbare Volvo-truckmodellen die gecertificeerd zijn voor biodiesel B100, zijn de
Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16, met bepaalde varianten van de 5-, 8-, 13- en 17-
liter dieselmotoren. De beschikbaarheid van varianten verschilt per markt*.
• Voor trucks die rijden op B100 gelden afwijkende onderhoudsschema’s.
*De details kunnen worden bekeken in de online truck builder tool van Volvo Trucks.
Autotransport
Binnenvaart
Containervervoer
Koeriersdienst
Logistiek
Luchtvaart
Occasions
Sleepvaart
Sloop en berging
Speciaal transport
Taxi
Treinvervoer
Verhuizingen
Wegtransport
Zeevervoer
Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.
Maak nu gratis een account aan!