Arbeidsmarkt transport en logistiek 2023
In 2023-Q3 is omzetontwikkeling in goederenwegvervoer voor 2e, en in logistiek voor 3e kwartaal op rij negatief
Ondernemers Vervoer over land zijn in oktober 2023 per saldo negatief over economisch klimaat in afgelopen 3 maanden: meer ondernemers spreken van verslechtering dan die spreken van verbetering. Oordeel over personeelssterkte is per saldo nipt positief. Verwachtingen voor Q4 voor economisch klimaat zijn negatief.
Ruim helft ondernemers Vervoer over land ervaart belemmering door tekort aan personeel, aandeel neemt af t.o.v. van vorig jaar. Aandeel dat minder vraag ervaart als belemmering neemt toe tot ruim derde.
Instroom chauffeurs in WW is in oktober hoger dan vorig jaar. Aantal openstaande en nieuw ontstane vacatures voor chauffeurs ligt eind 2023-Q3 lager t.o.v. vorig jaar en vorig kwartaal. Arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in meeste regio’s wel zeer krap (naar verhouding meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt aantal openstaande vacatures ook lager dan vorig jaar.
Werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV:
Aantal faillissementen ligt in 2023-Q3 op veel hoger niveau dan vorig jaar en ligt ook weer hoger dan in voorgaande kwartalen. Aantal bedrijven neemt af t.o.v. vorig jaar en vorig kwartaal. Gemiddeld aantal werknemers per bedrijf stijgt. Aandeel kleine bedrijven (max. 10) nam afgelopen jaren sterk toe.
Totaal aantal werknemers neemt af licht af t.o.v. vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af. Instroom van chauffeurs ligt lager dan vorig jaar, uitstroom ligt boven instroom (net als in Q1 en Q2).
Instroom van totaal aantal werknemers ligt lager en uitstroom hoger dan vorig jaar (2022-Q3). Piek instroom ligt op 21 en piek uitstroom op 67 jaar. Pensioenuitstroom nam in 2022 verder toe (+10% t.o.v. 2021), vooral onder chauffeurs. Vanaf 2020 neemt uitstroom naar pensioen sterk toe.
Aandeel oproepkrachten stabiel t.o.v. vorig jaar. Aandeel parttimers neemt verder toe onder werknemers niet-chauffeurs, onder chauffeurs ongeveer stabiel.
Gemiddelde leeftijd werknemers niet-chauffeurs stabiel t.o.v. vorig jaar. Gemiddelde leeftijd chauffeurs neemt verder toe (is ruim 45 jaar in 2023-Q3)
Autotransport
Binnenvaart
Containervervoer
Koeriersdienst
Logistiek
Luchtvaart
Occasions
Sleepvaart
Sloop en berging
Speciaal transport
Taxi
Treinvervoer
Verhuizingen
Wegtransport
Zeevervoer
Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.
Maak nu gratis een account aan!