Terug naar overzicht

Primeur: Simon Loos test 5O tons elektrische Volvo FH als LZV

Primeur: Simon Loos test 5O tons elektrische Volvo FH als LZV

Simon Loos heeft onlang s een Volvo FH Electric, met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 5O ton, getest als Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV). De logistiek dienstverlener toont hiermee aan dat LZV-inzet met een elektrische vrachtwagen mogelij k is.



Twee dagen testte Simon Loos de Volvo FH Electric om vast te stellen wat de mogelijkheden zijn om daarmee als LZV te pendelen tussen Pepsico in Broek op Langedij k en Kuehne+Nagel in Utrecht. Het bedrijf zet hierin een volgende stap om voorbereid te zijn op nieuwe uitdagingen in de toekomst.



Goedgekeurd als LZV en met 50 ton totaalgewicht

De Volvo FH Electric 4x2 trekker is de eerste elektrische Volvo-truck die LZV is goedgekeurd, met een maximum gecombineerd gewicht (GCW) van 50 ton. De zes accupa kketten van elk 90 kWh geven een totale accucapaciteit van 540 kWh. Dit is in de pra ktijk voldoende om onder niet-winterse omstandigheden het LZV-pendeItraject uit te voeren.



Twee dagen rijden en vergelijken

“Bij de tweedaagse inzet hebben we de elektrische truck gereden in combinatie met een drie- assige LZV b-double oplegger met drie-assige stuuroplegger daarachter”, zegt Wim Roks, Wagen parkbeheerder bij Simon Loos. “Op de eerste dag hebben we in de ochtend een relatief lichte vracht geladen in Broek op Langed ijk met de complete LZV en gelost in Utrecht, om vervolgens weer leeg terug te keren. In de middag maakten we dezelfde rit, maar dan met alleen de volgoplegger met hetzelfde type lading. Op dag twee hebben we hetzelfde gedaan, om de betrouwbaarheid van de data te borgen en eventuele weersinvloeden te meten”, vertelt Roks.

Martijn Kuipers, bekend van het gelijknam ige YouTube- en Instagram-kanaal en ervaren LZV- chauffeur bij Simon Loos, reed de ritten op beide dagen.

Laadinfrastructuur is het belang rij kste leerpunt

“Alles is volgens plan verlopen”, zegt Roks. “De FH Electric doet wat hij moet doen, is stil, betrouwbaar en heeft veel trekvermogen. Het belangrijkste leerpunt is dat de openbare laadinfra nog een weg te gaan heeft. We hebben ervaren dat open bare laadpalen geregeld in storing staan en dat ze een lagere laadsnelheid kunnen leveren dan verwacht. Ook moet de trekker in somm ige gevallen worden afgekoppeld om de laadpaal te bereiken”.



In een stroomversnelling elektrisch rijden

Desondanks is het elektrische wagen park van Simon Loos volop in beweg ing; het fam iliebed rijf heeft sinds 2013 al elektrische vrachtwagens rijden, waarmee een stevige basis is gelegd op het gebied van uitstootvrij transport. Vandaag de dag bestaat de elektrische vloot uit ongeveerveertig voertuigen, hoofdzakelijk voor de winkel- en horecadistributie. In de komende maanden zal dit aantal naar vijftig groeien.



In de eerste helft van dit jaar zijn er nog Volvo FM Electric-trekkers aan het wagen park toegevoegd, die worden ingezet op het distributiewerk voor AIbert Heijn. Het maa kt uitstootvrije leveringen voor winkels in de binnenstad mogelij k.



Daarnaast is eind vorig jaar officieel de eerste Volvo FH Electric-trekker van Europa door Simon Loos in gebruik genomen, in samenwerking met Unilever en Kuehne+Nagel. Dit voertuig wordt ingezet voor het vervoer tussen de distributiecentra met wat hogere gewichten. Ook volgend jaar blijft het elektrisch transport van het bedrijf in een stroomversnelling gaan en wordt het elektrische wagen park verder uitgebreid.



Over Simon Loos

Sinds de oprichting in 193 8 is Simon Loos uitgegroeid tot een veelzijdig aanbieder van logistieke diensten, met meer dan 60 stand plaatsen en vestigingen in Nederland. In 2021 is het bedrijf gefuseerd met Peter Appel Transport. Simon Loos, Angelique Loos en Peter Appel zijn sindsdien gezamen lijk eigenaar van het derde generatie familiebed rijf waar dagelijks ruim 3.20 0 collega's werken met een vloot van 1.400 voertuigen. De 85-jarige onderneming bevindt zich inmiddels al jaren in de top 20 van logistiek dienstverleners.


 
 
Over Transport.nl

Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.

Maak nu gratis een account aan!