Terug naar overzicht

Première: Volvo Trucks test waterstof-elektrische vrachtwagens op de openbare weg

Première: Volvo Trucks test waterstof-elektrische vrachtwagens op de openbare weg

Brandstofceltrucks op waterstof, die alleen waterdamp uitstoten, zullen een belangrijk

onderdeel vormen van het emissievrije productportfolio van Volvo Trucks. De voertuigen

hebben nu een belangrijke mijlpaal bereikt: ze worden getest op de openbare weg.

Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen.

Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren

en zijn geschikt zijn voor inzet op langere afstanden.

Nu zijn de trucks voor het eerst getest op de openbare weg. Maar niet zomaar een openbare weg;

om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van

Zweden - in een extreem koud klimaat.

"De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware

situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale

testomgeving", zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo

Trucks. "Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen

wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben

getest."

De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn

voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie

is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.

Commercieel beschikbaar in de tweede helft van dit decennium

Volvo biedt momenteel met zes modellen in serieproductie het breedste gamma aan batterijelektrische

trucks (BEV) in de sector, geschikt voor zeer uiteenlopende transporten in en tussen

steden.

De brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen in de tweede helft van dit decennium

beschikbaar zijn. Tests met vervoerders zullen enkele jaren voor de commerciële lancering van

start gaan.

Om de ontwikkeling te versnellen, heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler om

brandstofcelsystemen op maat te ontwikkelen en te produceren voor voertuigen voor

langeafstand transport en zwaardere inzet.”

Nu al CO2-reductie mogelijk

Voor vervoerders die nu al emissievrij vervoer willen aanbieden, biedt Volvo Trucks momenteel

zes verschillende batterij-elektrische (BEV) modellen en trucks die rijden op hernieuwbare

brandstoffen, zoals biogas of HVO .

"We moeten nu handelen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Wachten is geen optie, ongeacht de inzet of waar ter wereld onze klanten actief zijn. Binnen enkele jaren kunnen onze klanten de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig elimineren," zegt Roger Alm,

President van Volvo Trucks.

Feiten zijn;

* Volvo's brandstofceltrucks op waterstof zullen twee brandstofcellen gebruiken met een

capaciteit om 300 kW elektrisch vermogen te genereren.



* Groene waterstof is een eindeloze bron die wordt geproduceerd met behulp van

hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon.



 


 
 
Over Transport.nl

Transport.nl is hét nieuwe portal voor en door transporterend Nederland. Wij bieden een selfservice omgeving waarbinnen bedrijven zich uitstekend kunnen profileren. De inhoud van de website moet zoveel mogelijk door transporteurs (of aan de transportbranche gerelateerde bedrijven) tot stand komen. Bedrijven kunnen op Transport.nl zelf zeer uitgebreide bedrijfsprofielen aanmaken, (binnenkort) ladingen uitwisselen, offerteaanvragen van (nieuwe) klanten ontvangen, vacatures plaatsen, cv’s doorzoeken, opleidingen aanbieden, nieuws delen en nog veel meer.

Maak nu gratis een account aan!